A cég, amely rászoktatta az országot a salátára. Kerek jubileumot ünnepel idén májusban a konyhakész saláták terén piacvezető Eisberg Hungary Kft.
A cég, amely rászoktatta az országot a salátára
Kerek jubileumot ünnepel idén májusban a konyhakész saláták terén piacvezető Eisberg Hungary Kft. 30 évvel ezelőtt a McDonald’s jégsaláta-beszállítójaként vetették meg a lábukat Magyarországon, mára gyakorlatilag megváltoztatták az ország étkezési kultúráját. Nekik köszönhető, hogy például a rukkola vagy a bébispenót mindennapos szereplő lett a családok asztalán. Csak tavaly 29 millió zacskó salátát adtak el, emellett salátadresszingeket és fogyasztásra kész salátatálakat is kínálnak, amelyek egyre népszerűbbek a fogyasztók körében, olyannyira, hogy az igények kiszolgálására idén növelték a gyártókapacitást.
Az Eisberg vállalatcsoport története csaknem 50 évvel ezelőtt kezdődött egy svájci családi földműves üzemmel, amelyből napjainkra Európa egyik vezető vállalata lett. Az Eisberg cégcsoport – 2016 óta a svájci Bell Food Group részeként – közel 1400 munkatársat foglalkoztat Svájcban, Ausztriában, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában és Spanyolországban. A magyar leányvállalat, az Eisberg Hungary Kft. 1992-ben jött létre, a gyáli üzemben ma csaknem kétszázan dolgoznak, ahol profi osztályozó-, mosó-, szárító- és csomagolóberendezésekkel állítják elő a konyhakész csomagolt salátákat, szigorú minőségbiztosítási kontroll mellett.
A magyarok rákaptak a salátára
A jégsaláta volt az első, amivel az Eisberg a magyar piacra lépett a 90-es évek elején, a McDonald’s hamburgereihez szállították nagy kiszerelésben a ropogós leveleket.
Ahogy kinyílt a világ és a magyarok megismerkedtek a saláták sokszínű világával, úgy növekedett az érdeklődés a termékcsoport iránt. Ehhez hozzájárult a társadalomban tapasztalható növekvő egészségtudatosság is. Az Eisberg, reagálva a fogyasztói igényekre, egyre többféle salátát és salátakeveréket dobott piacra, alkalmazkodva a tradicionális magyar ízléshez. Mára az Eisberg 40-45-féle salátát és más zöldségfélét, például répát, káposztát, céklát használ fel különböző keverékeihez.
Jelenleg a salátapiacon eladott mennyiség kicsivel több mint felét (55%-át) a nagy üzletláncok értékesítik saját nevükön, a többi Eisberg márkanéven kerül forgalomba.
A számok is azt mutatják, hogy a magyarok rákaptak a salátára. Míg 1992-ben az Eisberg árbevétele 50 millió forint volt, ez az összeg 2021-re ennek csaknem 200-szorosára, közel 9,9 milliárd forintra nőtt. Tavaly 29 millió csomag salátát adott el a vállalat, ezen felül 7 millió darab egyéb terméket.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint is nőtt a zöldségfogyasztás az elmúlt években Magyarországon. A burgonyát nem számítva a többi zöldségféléből, beleértve a salátát is, 2010-ben éves szinten és fejenként 48 kilót fogyasztottak a vásárlók. Ez a szám 2015-ben 52, 2020-ra 60 kilogrammra emelkedett.
Gazsi Zoltán, aki 15 éve vezeti a Eisberg magyarországi vállalatát, azt mondja, a piaci siker titka a vásárlói visszajelzések folyamatos nyomon követése és az ezekre való gyors reagálás, legyen szó a salátakeverékek kiszereléséről, összetételéről vagy új termék bevezetéséről.
– Hiszek abban, hogy a fogyasztók a legfontosabbak – mondja Gazsi Zoltán. – Nem veszíthetjük el a bizalmukat, ezért nagyon fontos a transzparencia. Rengeteg üzemlátogatást szervezünk, meg lehet nézni, milyen körülmények között készülnek a termékeink, nincs titkolni valónk, sőt, büszkék vagyunk rá. A salátákat átlátszó fóliába csomagoljuk, láthatóvá téve a termék összetevőit és frissességét.
A vásárlói igények kiszolgálására az Eisberg idén 2000 négyzetméter extra gyártóterülettel bővítette kapacitását, itt allergén alapanyagokat (hús, hal, glutén, laktóz) tartalmazó salátatálakat is képesek nagy mennyiségben előállítani. Hetente csaknem 60 ezer adag különböző összetételű salátatál készül itt, amely egyre népszerűbb, tavaly 2,2 millió darabot adtak el ebből a termékből.
Az Eisberg számára a folyamatos megújulás mellett kiemelt fontosságú a fenntarthatóság kérdése. A vállalat, amikor csak lehet, hazai termelőktől szerzi be az alapanyagokat. A termékek egy részét újrahasznosított műanyagba (RPET) csomagolják, és a felhasznált fóliák is újrahasznosítható műanyagból készülnek A gyáli üzem áramellátását 20 százalékban az épület tetején kialakított napelempark biztosítja.
Covidtól a háborúig
Az elmúlt évek az Eisberg számára is számtalan kihívást hoztak. A klímaváltozás, a Covid hatásai, az ukrajnai háború mind érezteti hatását a termelésben és az eladásban is. Ezekből a helyzetekből igyekszik a legjobbat kihozni a vállalat, mondja Gazsi Zoltán, hozzátéve, mindezt nem problémaként, inkább kihívásként éli meg.
– Mi 98 százalékon tudjuk teljesíteni a rendeléseket, még úgy is, hogy a piaci zöldségárak emelkedése miatt 20-25 százalékkal nőtt az igény a konyhakész csomagolt salátákra. Amikor a fogyasztó azt látja, hogy egy fej zeller 800 forint, akkor inkább vesz egy zacskó salátát. Ez most nagyon jó alternatíva az egészségtudatos vásárlók számára – árulja el az ügyvezető.
A hazai alapanyagot évek óta megbízható stratégiai partnerek szállítják a gyáli üzembe. Mindegyikük szigorú minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkezik, ami garantálja az állandó, magas minőséget, de ha szükséges, megvannak a megbízható külföldi beszerzési források is. Ennek ellenére minden nap tartogat kihívásokat, nincs két egyforma szállítmány, tudjuk meg a vállalat vezetőjétől.
– Ez a munka iszonyú stresszes, a legnagyobb kihívás az, hogy ezt a hihetetlenül összetett rendszert fenntartható módon működtessük, ami számomra az emberek fenntarthatóságát is jelenti. Nem hagyjuk, hogy kiégjenek ebben a stresszben, odafigyelünk rájuk, és ez is hozzáad a cég értékrendjéhez – mondja Gazsi Zoltán.
Az Eisbergnél 85 százalékos a dolgozói elégedettségi felmérés eredménye, míg más, jellemzően fizikai munkát igénylő vállalatoknál ez az arány rendszerint 30 százalék körül mozog.
Több, mint saláta
Hogy mi a legnagyobb hozzáadott érték, amivel az ügyvezető az elmúlt 15 évben hozzájárult az Eisberg működéséhez, Gazsi Zoltán azt válaszolja, egyértelműen a brand.
– A brand erősítése és az abban való hit, hogy a fogyasztó az áruházban a saját márkás saláta helyett az Eisbergét részesíti előnyben, mert olyan értékeket képviselünk, amitől az vonzóbb lesz. Hiszek abban, hogy a fiatal generáció egy értékvezérelt generáció lesz.
Az Eisberg évek óta elkötelezett fontos társadalmi ügyek támogatása mellett, legyen szó sportról, kultúráról vagy egészségről. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Gazsi Zoltán május 21-én a Menedzserek Országos Szövetségétől megkapta az „Év menedzsere a társadalomért 2021” különdíjat. Az ügyvezető azt mondja, az összes ilyen jó ügy személyekhez kapcsolódik, ezért nincs külön felelőse a vállalaton belül a CSR-nak.
– Fontos számomra, mert tudom, hogy ezekre leszek majd büszke öregkoromban. A még több eladott saláta ahhoz kell, hogy támogassunk olyan társadalmi ügyeket, amelyek számunkra fontosak. Hiszek abban, hogy a fogyasztó, amikor bemegy a boltba, és látja, hogy ott az Eisberg, akkor tudja, hogy ez a vállalat milyen jó ügyeket képvisel, és ez is motiválja a választásában.
Május 26-án az Eisberg gyáli telephelyén ünnepelték a svájci tulajdonú vállalat magyarországi jelenlétének 30. évfordulóját. Az eseményen ott volt Jean-Francois Paroz, Svájc magyarországi nagykövete, és Pápai Mihály, Gyál polgármestere is. Palya Bea előadóművész énekével, Hajnóczy Soma kétszeres bűvész világbajnok pedig mesteri trükkjeivel varázsolta el a közönséget. Aki kedvet érzett hozzá, rövid látogatást tehetett az Eisberg üzemében, végig követve a saláták útját a raktártól a csomagolásig.